söndag, februari 06, 2011

Facebook Gilla-knapp

(Detta inlägg rör endast bloggar som ligger på blogspot)

Jag fick frågan hur man får dit den där omtalade facebook gillaknappen, jag tänkte att jag lägger upp det i ett inlägg då jag fick leta ett tag för att hitta en bra sida som verkligen funkade men tillslut hittade jag denna sida.

Det visade sig att det inte var klurigare än att man på länkad sida lägger in vad för typ av knapp man vill ha (färg, recommend/like, typsnitt mm) och sist väljer man var man vill ha sin knapp. För att ha den där jag lade gillaknappen på min blogg väljer man alternativet everywhere. Därefter kommer koden i rutan skräddarsys efter dina önskemål och det är bara att kopiera den och senare klistra in den i din HTML kod.

Din HTML kod hittar du genom att gå in på design  -> redigera HTML  -> kryssa för rutan 'Utöka gränssnittskomponentmallar'  -> Håll in ctrl+F på ditt tangentbord och du kommer att se en sökruta i din webbläsare, där klistrar du in den lilla raden  (så slipper du spendera hela dagen med att gå igenom HTMLkoden) och UNDER den raden ska du klistra in den kod som du fick fram.

Tryck på spara och du har din gillaknapp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar